Pihtipudas-Seura julkaisi syksyllä 2000 täysin uusitun version vuonna 1964 ilmestyneestä Pihtiputaan kirjasta. Kirjan on toimittanut filosofian maisteri Mauri Mönkkönen tukenaan Pihtipudas-Seuran kirjatoimikunta. Mönkkönen on laatinut useita muitakin kotiseutuhistorioita. Kirjatoimikuntaan kuului Juhani Krook, Heikki Jämsén, Heikki Jyllilä, Veikko Kurki, Reino Varha ja Tuire Vesterinen.

Pihtiputaan Kirja II jatkaa siitä, mihin edellinen teos jäi. Kirjassa käydään läpi Pihtiputaan vaiheet 1960-luvulta nykyaikaan asti. Uusi kirja tarvittiin, koska vanha painos oli myyty loppuun ajat sitten. Kirjasta on suurin osa täysin uutta tekstiä, minkä lisäksi Mauri Mönkkönen teki runsaasti korjauksia ja täydennyksiä historiallisiin aukkopaikkoihin sekä muutti vanhahtavia tietoja niihin ensimmäisen kirjan artikkeleihin, joihin annettiin muutoslupa.

Pihtiputaan Kirja II voi ostaa Kotiseudun Sanomien toimituksesta ja vanhan kirjan voi hyvällä tuurilla löytää vanhoja kirjoja myyvistä antikvariaateista.