Pihtipudas-Seura on julkaissut Kotiseudun Sanomia vuodesta 1960. Lehden ensimmäinen numero ilmestyi nelisivuisena 23. marraskuuta 1960 ja ensimmäisen vuoden levikki oli 600 kappaletta. Ensimmäiseksi päätoimittajaksi ryhtyi seuran puheenjohtaja, piiriesimies T.W. Siivola, mutta hän pysytteli taustavaikuttajana. Varsinaiseksi työmieheksi rupesi pihtiputaalainen postinhoitaja Reino Varha, joka hoiti lehden toimittamisen aluksi käytännöllisesti katsoen yksin.

Reino Varhan kanssa lehden syntyyn vaikutti ratkaisevasti opettaja Lauri Tolonen. Hän keksi lehdelle nimen. Vaihtoehtona ollut Pihtiputaan Sanomat ei olisi tarjonnut mahdollisuuksia laajentaa levikkialuetta tulevaisuudessa.

Aluksi Kotiseudun Sanomat ilmestyi ainoastaan Pihtiputaalla, mutta vuodesta 1971 myös Kinnula on kuulunut lehden levikkialueeseen.

Nykyisin 12-sivuinen lehti ilmestyy kerran viikossa, keskiviikkoisin, Pihtiputaalla ja Kinnulassa. Lehden tarkistettu levikki vuonna 2017 on 4287 kappaletta. Päätoimittajana on toiminut Heikki Jämsén vuodesta 1992.